پشتکار و اراده چیست؟

خانه » مقالات » پشتکار و اراده چیست؟

پشتکار و اراده چیست؟

پشتکار و اراده زیاد در راه رسیدن به هدف است که فرق میان افراد موفق و افراد شکست خورده را مشخص می کند،افراد موفق پشتکار بالایی در راه رسیدن به هدف دارند.در همین ابتدای مقاله توجه شما را به جمله ی معروف از رالف والدو امرسون جلب می کنم:

 

پشتکار و اراده چیست
پشتکار و اراده

[quote font_size=”20″ bgcolor=”#81d742″]

“اگر اراده کنید و پایداری داشته باشید،بی شک موفق خواهید شد”

رالف والدو امرسون

[/quote]

 

 

معنی پشتکار در فرهنگ فارسی عمید به‌صورت زیر آمده است:

  • 1 سعی و کوشش در کار.
  • 2 قوۀ انجام دادن و به پایان رساندن کاری.
  • 3 استقامت و پایداری در پیش بردن امری

[quote font_size=”20″ bgcolor=”#81d742″]
یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین صفاتی که خط باریکی است میان انسان‌های موفق و انسان‌های شکست‌خورده داشتن پشتکار و اراده در انجام کارها است[/quote]

هرکسی دوست دارد در زندگی خود موفق شود و به استانداردهای ذهنی خود هرروز نزدیک‌تر شود و این امر نیازمند داشتن پشتکاری فوق‌العاده است برای بسیاری از ما پیش‌آمده که گاهی با یک جمله یا یک فیلم یا کتاب متحول می‌شویم و انگیزه می‌گیریم که حرکت کنیم به سمت رسیدن به اهدافمان.به‌این‌ترتیب  هدفی را انتخاب می‌کنیم که به آن برسیم و درزمانی که شروع به کار می‌کنیم باانگیزه‌ی بسیار بالا کار را شروع می‌کنیم،بسیار پرشور و باانرژی کار را شروع می‌کنیم اما بعد از گذشت مدتی سرد می‌شویم و دیگر مثل قبل کار نمی‌کنیم و کار را رها می‌کنیم و دیگر برای رسیدن به آن هدف تلاش نمی‌کنیم

پشتکار و اراده

 

دقیقاً در همین لحظات است که فرق میان انسان موفق و انسان ناموفق آشکار می‌شود انسان موفق کار را ادامه می‌دهد و می‌داند که این پشتکار و ادامه دادن است که سبب موفق شدن و کسب نتیجه می‌شود.در این مقاله می‌خواهیم راه‌کارهایی برای افزایش پشتکار و اراده پیشنهاد دهیم که استفاده کنید و نتیجه بگیرید.پشتکار و اراده یکی از مهم‌ترین صفاتی است که باعث موفقیت ما می‌شود و باید بکوشیم این صفات را در خودمان تقویت کنیم.

 

چطور پشتکار و اراده‌مان  را زیاد کنیم؟

 

 

1-افزایش پشتکار و اراده با هدف گذاری

هدف گذاری
افزایش پشتکار

 

 یکی بهترین شیوهایی که می‌توان پشتکار خود را بالا برد استفاده درست از هدف‌گذاری است اگر بدانید برای هدفی تلاش می‌کنید.

در میانه‌ی مسیر دل سرد نمی‌شوید و دست از کار و تلاش برنمی‌دارید و باپشتکار و اراده‌ی بالا ادامه می‌دهید دقیقاً هدف خودتان را مشخص کنید.

[quote font_size=”18″]این مقاله به شما پیشنهاد می شود:هدف گذاري به روش اسمارت(smart)[/quote]

 

 برای خودتان دقیقاً مشخص کنید که می‌خواهید در دانشگاه درس بخوانید،ماشین موردعلاقه‌ی خودتان را بخرید و مستقل شوید،یک شرکت جدید ایجاد کنید یا وارد حوزه‌ی جدید درزمینه‌ی کسب‌وکار شوید.

هر چه دقیق‌تر هدف‌گذاری کنید احتمال موفقیت را افزایش می‌دهید هدف‌هایی را انتخاب کنید که دوستشان دارید و واقعاً هدف‌های خودتان هستند نه هدف‌هایی که جامعه و اطرافیان به شما تلقین کرده‌اند.

برای مثال شخصی را می‌شناسم که واقعا دوست دارد در رشته‌ی عمران فعالیت کند اما می‌گوید چون بقیه می‌گویند رشته برق بهتر است می‌خواهم به رشته‌ی برق بروم.

دقیقاً باید با خودتان خلوت کنید هدف‌هایی را انتخاب کنید که برای خودتان هستند و عاشقشان هستید.دوستی داشتم که عاشق پرستاری بود و واقعا دوست داشت پرستار شود اما چون اطرافیان گفته بودند  وارد رشته‌ی مدیریت شود،در رشته‌ی مدیریت بازرگانی تحصیل می‌کرد اما رشته‌اش را دوست نداشت و در عوض تمام دوره‌های بهیاری را گذرانده بود و بیشتر وقتش را در کلینیک‌های پزشکی بود و از رشته‌ی مدیریت ناراضی بود.

فیلم زیر را در زمینه ی هدف گذاری ببینید،اگر هدفتان مشخص باشد، سختی راه برای شما آسان می شود…

 

 

هدف‌گذاری بسیار مهم است و مهم‌تر از آن این است که هدف‌های خودتان را زندگی کنید.این اواخر با فردی آشنا شده‌ام که دانشجوی رشته‌ی پزشکی بوده و با 90 واحد پاس کرده رشته‌ی پزشکی را رها کرد و وارد رشته‌ی تغذیه شد،می‌گفت حالم در رشته‌ی تغذیه خوب است،دنیای من تغذیه است.

شاید کمی غیرمنطقی به نظر برسید که فردی از  رشته‌ی پزشکی انصراف دهد و وارد رشته‌ی تغذیه شود اما نکته‌ی جالب اینجاست که این فرد در رشته‌ی خود به یک متخصص تمام‌عیار تبدیل‌شده و با استفاده از رژیم‌درمانی بیماری‌هایی را مداوا کرده است که بسیاری از پزشکان در مداوای آن‌ها باید انواع و اقسام داروها و عمل‌های جراحی را تست کنند

اما این فرد به دلیل علاقه‌ی زیاد خود و بامطالعه‌ی بسیار زیاد و تخصصی تبدیل به یک فرد بسیار موفق در رشته‌ی خود شده است و حالش بسیار خوب است،می‌گوید حس می‌کنم 20 سالم است چون هم انرژی زیادی دارم و از کارم لذت می‌برم و هم گاهی بیشتر از جوانان کار و تلاش می‌کنم و گذر زمان را در مطب خودم احساس نمی‌کنم.

 

افزایش پشتکار و اراده با پیدا کردن چرایی

افزایش پشتکار و اراده با پیدا کردن چرایی

چرایی خودتان را برای رسیدن به یک هدف پیدا کنید توجهتان را به این جمله‌ی معروف از نیچه جلب می‌کنم: 

نیچه: هر کس چرایی زندگی را بداند، چگونگی آن برایش قابل‌تحمل می شود.

باید چرایی کار خود را بدانید،بدانی چرا می‌خواهید به آن هدف برسید؟ اگر چرایی خود را پیدا کنید در زمان‌هایی که شرایط سخت و دشوار می‌شود به کار خود ادامه می‌دهید و دست از کار و تلاش برای رسیدن به اهدافتان نمی‌کشیدبرای پیدا  کردن چرایی خود بسیار دقیق شوید و با خودتان خلوت کنید.

  • چرا می‌خواهید به این اهداف برسید؟
  • آیا به این دلیل می‌خواهید به هدفی دست پیدا کنید که بقیه می‌گویند خوب است؟
  • واقعا برای رسیدن به هدف خود دلیل محکم و قانع‌کننده‌ای دارید؟

انسان‌هایی که چرایی خود را پیدا می‌کنند در شرایط سخت و دشوار کم‌تر غر می‌زنند و بیشتر تلاش می‌کنند تا اوضاع را بهتر کنند و بر روی کار خودشان تمرکز می‌کنند، وقتی چرایی هدف خود را پیدا کنید یک محرک درونی دارید که به شما سوخت و انرژی می‌دهد تا با پشتکار و اراده‌ی بالا برای رسیدن به اهداف خود تلاش کنید

[quote font_size=”20″ bgcolor=”#81d742″]پیشنهاد می‌کنم همی حالا فکر کنید که چرایی شما از رسیدن به اهدافتان چیست؟[/quote]

 

افزایش پشتکار و اراده با تجسم خلاق 

افزایش پشتکار با تجسم خلاق

 

تجسم خلاق یکی از بهترین روش‌های افزایش اراده و پشتکار است در مورد اهداف خود تجسم خلاق کنید و با خودتان خلوت کنید ،در ذهن خود ببینید که به هدفتان رسیده‌اید و آن حس لذت و شادی را احساس کنید.

این نکته‌ی مهم را به یاد داشته باشید که ذهن انسان فرق میان تجسم و واقعیت را متوجه نمی‌شود،پس با خیال راحت خود را در حالتی ببینید که به هدف خود رسیده‌اید و در مورد هدف خود و احساس شادی و شور خود تجسم خلاق کنید.

تجسم خلاق باعث می‌شود ذهن شما باور کند که می‌توانید به هدف خود برسید.در ذهنتان خودتان را فردی ببینید که بسیار با اراده است،با استفاده از تجسم خلاق می توان پشتکار و اراده را افزایش داد، خودتان را ببینید که در زمان‌های سخت برای رسیده به هدف خود تلاش می‌کنید و سرانجام موفق می‌شوید و شادی و شور و بسیار زیادی را احساس می‌کنید.

[quote font_size=”20″ bgcolor=”#81d742″]ذهن انسان فرق میان تجسم و واقعیت را متوجه نمی‌شود[/quote]

برای تجسم خلاق می‌توانید به یک محیط آرام بروید و خودتان را در حال دست‌یابی به هدفی که دوست دارید مجسم کنید.خود را فردی مجسم کنید که آن‌قدر اراده و پشتکار دارد که می‌تواند به تمام اهدافی که خودش برای خودش تعیین کرده دست پیدا کند.

افزایش پشتکار و اراده با تمرین‌های کوچک

تمرینات کوچک درزمینه‌ی افزایش پشتکار و اراده معجزه می‌کنند سنگ بزرگ نشانه‌ی نزدن است،اگر احساس می‌کنید که پشتکار و اراده‌ی ضعیفی دارید با خودتان عهد ببندید که برای رفع این مشکل قدم‌های کوچک بردارید.

برای رسیدن به اهداف بزرگ  ابتدا از قدم‌های کوچک شروع کنید، یک هدف را در نظر بگیرید که خیلی وقت است آن را در ذهن دارید،هدفی باشد که مثلاً در 10 روز بتوان به آن رسید، برای خودتان برنامه‌ای تنظیم کنید که روزی 15 دقیقه از وقتتان را به انجام کاری اختصاص دهید که شمارا به آن هدف کوچک می‌رساند.

15 دقیقه زمان زیادی نیست و شما می‌توانید سخت‌ترین کارها و شرایط را هم حداقل 15 دقیقه تحمل‌کنید حتی اگر از آن کار را یا شرایط متنفر هستید خودتان را متعهد کنید که روزی 15 دقیقه وقت صرف انجام کارهایی بکنید که شمارا به هدفتان می‌رساند.

 

برای مثال یک کتاب انتخاب کنید که روزی 15 دقیقه آن را مطالعه کنید و متعهد شوید که هرروز این کار را انجام دهید بعد از گذشت مدتی تعجب خواهید کرد که چطور باروزی فقط 15 دقیقه توانستید کتابی را که مدت‌ها می‌خواستید بخوانید را تمام کنید.

یک نکته‌ی مهم:ممکن است در طول مسیر روزهایی باشد که نتوانید تمرین خود را انجام دهید و ناامید شوید،توصیه می‌کنیم به‌یک‌باره کل تمرین را کنار نگذارید بلکه از فردا مجدد کار خودتان را شروع کنید و به تمرین کردن ادامه دهید.بعدازاین که در چند پروژه‌ی کوچک موفق شدید به‌شدت احساس می‌کنید پشتکار و اراده تا افزایش پیداکرده، این موفقیت‌ها باعث افزایش اعتمادبه‌نفس شما هم می‌شود و می‌توانید کم‌کم به سمت اهداف بزرگ خودتان بروید 

 

[quote font_size=”20″ bgcolor=”#f4f4f4″] این مقاله به شما پیشنهاد می شود: اعتماد به نفس چیست؟[/quote]

افزایش پشت کار و اراده با تفکر به نتیجه نهایی

 

یکی از جالب‌ترین راه‌کارهایی که باعث افزایش پشت کار و اراده می‌شود اندیشیدن به نتیجه است یعنی هنگام تلاش برای رسیدن به خواسته یا هدفی تمام توجه خودمان را به نتیجه‌ی پایانی معطوف کنیم و با تمام قدرت خودمان به راهمان ادامه دهیم.

قبل از مطالعه ی ادامه ی مقاله پیشنها می کنیم حتما این فیلم کوتاه را ببینید تا انرژی تان به طزر عجیبی فزایش یابد.

 

در ذهنمان بگوییم ممکن است در این زمان کمی کار سخت و دشواری باشد اما تحمل این زحمت‌ها نتیجه‌اش موفقیت است.
گاهی فاصله‌ی ما تا رسیدن به اهدافمان فقط کمی سخت‌کوشی است.برایان تریسی دریکی از کتاب‌هایش بیان می‌کند که:” کمی سخت تلاش کردن تابه‌حال هیچ‌کس را نکشته است”باید در ذهن خود به این نتیجه برسید که برای رسیدن به هدفتان این سخت‌کوشی ارزشش را دارد،باید بتوانید به در شرایط سخت روحیه‌ی خودتان را حفظ کنید و به تلاش کردن ادامه دهید.

یادمان باشد ضربات پیاپی قطرات آب است که می‌تواند به دل صخره‌ی سنگی نفوذ کند.آب با آن جنس لطیفش با سخت‌کوشی و استمرار به دل صخره‌های سنگی نفوذ می‌کند و راه خود را باز می‌کند سراسر عالم طبیعت درس‌هایی برای زندگی دارند و باید این درس‌ها را یاد گرفت،تلاش و پشتکار برای رسیدن به هدف یکی از مهم‌ترین صفاتی است که اگر فردی آن را داشته باشد احتمال موفقیت اش بسیار بالا می‌رود. از توماس ادیسون در مورد پشتکار نقل‌قول بسیار عالی‌ای وجود دارد.

[quote font_size=”20″ bgcolor=”#81d742″]موفقیت یعنی یک درصد الهام گرفتن و 99درصد عرق ریختن[/quote]

یعنی برای رسیدن به موفقیت‌های بزرگ،پشت کار و اراده‌ای بزرگ لازم است.به هر میزان که هدف شما بزرگ‌تر باشد باید برایش بیشتر زمان بگذارید و بیشتر تمرکز کنید و بیشتر کارکنید یا بهتر به نقل از  ادیسون باید بیشتر “عرق ریخت”

نکته‌ی پنهان درزمینه‌ی پشتکار و اراده این مفهوم است که اگر طبق مورد اول هدف نداشته باشید در میانه‌ی راه سرگردان می‌شوید و نمی‌دانید اصلاً برای چه باید این‌قدر سخت تلاش کنید.

باید اهدافتان را دقیق و مشخص تعیین کرده باشید تا در مواقعی که شرایط سخت می‌شود ناامید نشوید.

با همه‌ی راه‌کارهای ارائه‌شده در این مقاله در مورد پشتکار و اراده ممکن است گاهی در زندگی خود دچار سردرگمی شوید یا واقعا از تلاش کردن خسته شوید پیشنهاد ما برای مواقعی که واقعا حس می‌کنید خسته شده‌اید و توان ادامه دادن را چه ازلحاظ ذهنی و چه ازلحاظ روحی ندارید این است که مکث کنید برای چند روزبه جسم و روحتان استراحت بدهید اجازه بدهید باتری‌های روحی و جسمی‌تان شارژ مجدد شود

ما انسان هستیم و گاهی به استراحت‌های اساسی نیاز داریم،هرگاه احساس خستگی کردید کمی استراحت کنید،اما یادتان باشد اگر هدفتان را دقیق انتخاب کرده‌اید بعد از هر استراحت باقدرت تمام برای رسیدن به اهدافتان تلاش کنید.

 

4.6/5 - (53 امتیاز)

42 دیدگاه

  1. سلام وقت بخیر خسته نباشید ممنونم از مطلب مفید و ارزشمندتون. دقیقا همینطوره اگه هدف و رسالتمون رو تعیین نکنیم به راحتی سرد میشیم. اتفاقا تو فوربز و دانشگاه کسب‌وکار مطلبی رو دیده بودم که از اهمیت مکتوب کردن اهداف نوشته بود . موفق باشید❤️👍🏻

  2. خیلی عالی بود. فقط فیلم اولی یکم حالمو خراب کرد. در کل خیلی مقاله ی مفیدی بود و به من خیلی کمک کرد.

  3. دست مریزاد واقعا ، من یخورده سخت پسندم متاسفانه یا خوشبختانه ! وسواس ندارماا ،ولی هرچیزی کلا مثل اسم سایتتون تاپ بودنش اهمیت زیادی داره واسم ، عالی بود واقعا تاثیر خوبی رو رو من گذاشت ، مخصوصا اون کودک که مشکل جسمی داشت و به هر شکلی که بود خودش میخواست تلاششو بکنه که هدفش رسیدن به سرسره بود واقعاا عالی بود مخصوصا اون آخرا که سختش شده بود بره و اون خانومه که احتمالا مادرش بود گفت میخوای کمکت،کنم و بچه ه گفت نه واقعا حس عجیبی بهم دست داد ، من انگیزه نگرفتم از این بچه که چون مشکل جسمی داره و من سالمم و .. من درس گرفتم ازش من مجذوب پشتکار و اراده اون بچه شدم ، عالی بود آقا بازم دمتون گرم، روزمو ساخت مطمئنا تاثیر زیادی هم تو زندگیم و پایداری رو هدفام خواهد داشت سپاس🌺🌺🌺

  4. سلام، ممنون از مقاله ارزشمندتون
    مبحش را عالی و ساده بیان فرمودین، به خصوص تمرینات تقویت اراده را

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *