تجسم خلاق چیست؟

خانه » مقالات » تجسم خلاق چیست؟

تجسم خلاق را هر کسی می‌تواند یاد بگیرد و انجام دهد و نیاز نیست که استعداد و توانایی منحصر به فردی داشته باشید.این روش یکی از ابزارهای جذاب است که می‌تواند به ما انگیزه دهد و در راه رسیدن به خواسته‌ها به ما کمک کند.

تجسم خلاق از دو کلمه تجسم و خلاق تشکیل‌شده است.در واقع ما از قدرت تجسم خودمان برای خلق تصاویر دلخواه خودمان استفاده می‌کنیم. به صورت دقیق‌تر منظور ما از تجسم این است که بتوانیم با ذهنمان تصاویری که می‌خواهیم را ببینیم  و منظور از خلاق این است که بتوانیم خلق کنیم. 

هر پدیده‌ی ارزشمند دو مرحله در به وجود آمدنش دارد  مرحله‌ی اول خلق در دنیای ذهن است و مرحله‌ی دوم خلق در دنیای واقعی است.

در این زمینه جمله معروفی از رابین شارما (Robin Sharma) وجود دارد:

هر چیزی دو بار خلق می‌شود، ابتدا در زهن ما و سپس در واقعیت

رابین شارما- تجسم خلاق

زمانی که ادیسون در تلاش بود تا لامپ را اختراع کند احتمالا او فقط یک تصویر در ذهنش داشت او راه‌های مختلفی را برای رسیدن به لامپ پیموده بود اما نتوانسته بود به چیزی که در ذهنش داشت برسد او باپشتکار تلاش می‌کرد به چیزی که در ذهنش ساخته برسد و آنچه در ذهنش خلق کرده را در دنیای واقعی خلق کند. او پس از آزمودن بیش از هزار راه توانست به هدفش برسد و لامپ را در دنیای واقعی بسازد.

نحوه کار تجسم خلاق چگونه است؟

در تجسم خلاق سعی می‌کنیم به صورت آگاهانه تصاویری را بیافرینیم یا تغییر دهیم. از این تکنیک برای کاهش درد و کنترل عصبانیت و همچنین افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس استفاده می‌‌شود.
به صورت دقیق‌تر همه ما از تجسم و تجسم خلاق استفاده می‌کنیم اما به صورت ناآگاهانه. فرض کنید زمانی که گرسنه‌‌تان می‌شود به غذا فکر می‌کنید و تصویر یک غذای لذیذ را در ذهن خود می‌بینید و عطر و طعم غذا را هم گاهی احساس می‌کنید.

بهره نبردن از تجسم خلاق به معنی استفاده نکردن از یک زمین‌بازی بی‌نهایت است. منظور از زمین‌بازی زمینی است بی‌نهایت و بدون محدودیت که هرگونه تمرینی می‌توانیم در آن انجام دهیم. 

بسیاری از انسان‌ها به این موضوع اعتقادی ندارند و حتی آن را مضحک و بی‌اثر می‌دانند. آن‌ها تحقیقات علمی را نادیده می‌گیرند و حتی یک‌بار این کار را به شیوه‌ای درست انجام نداده‌اند.
اگر تجسم خلاق را جدی نگیریم و از آن بهره نبریم در حلقه‌ی محدود زندگی گرفتار می‌شویم در حالی ک باقدرت تجسم خلاق می‌توانیم به هر کجایی که می‌خواهیم برویم و می‌توانیم هر کاری که می‌خوانیم انجام دهیم.

اگر ما از تجسم خلاق استفاده نکنیم نمی‌توانیم پا فراتر از محدودیت‌هایمان بگذاریم و این موضوع مقدمه‌ی سکون و عدم رشد است و اگر رشد نکنیم باد ما را خواهد برد.
می‌توانید با تجسم خلاق از تمام محدودیت‌هایی که دارید عبور کنید. یک‌زمانی سفر به ماه خیالی بیش نبود.

شاید یکی از دلایلی موفقیت کسانی که از تجسم خلاق استفاده می‌کنند را بتوان ازجمله انیشتین برداشت کرد که می‌گوید با علم می‌توان از نقطه‌ی آ به نقطه‌ی ب رفت اما با تخیل می‌توان از نقطه‌ی آ به هرکجا رفت.

پائولو کوئیلو می‌گوید از وقتی نوجوان بودم رؤیای نویسنده‌ شدن را در سر داشتم. او با تصویر نویسنده شدن زندگی کرده و توانسته تصویری که در ذهنش ساخته است را در دنیای واقعی نیز بسازد و به نویسنده‌ای ماندگار تبدیل شود.

مراحل انجام تجسم خلاق

برای تجسم خلاق لازم است در محیطی آرام و ساکت با شرایطی راحت چشمان خود را ببندید و به چیزی که دوست دارید فکر کنید و آن را در ذهن خود ببینید.

یکی از شیوه‌های ساده در تجسم خلاق شیوه‌ی سه مرحله‌ای است. شیوه‌ی سه مرحله‌ای بسیار ساده است.

مرحله‌ی اول خلق است. در مرحله‌ی خلق شما برای اولین بار تصویری که می‌خواهید را در ذهن خود می‌سازید مثلاً اگر می‌خواهید ارائه‌ی پایان‌نامه خود را به بهترین نحو انجام دهید باید تصویرش را در ذهن خود بسازید. می‌توانید ببینید که در حال ارائه هستید و به بهترین شکل این کار را انجام می‌دهید. 

در مرحله‌ی خلق باید به نکات زیر توجه کنید.

  • از دیدن تصاویر حس خوبی بگیرید.
  • محیط شبیه واقعیت باشد.

مرحله‌ی دوم تکرار است. در این مرحله شما باید تصویری که ساخته‌اید را تکرار کنید و دوباره حس خوب را تجربه کنید. این کار را باید هرروز انجام دهید و به بهترین شکل تصاویر را ببینید.

مرحله‌ی سوم بهبود است. در مرحله‌ی بهبود شما به‌مرور باید تصویری که ساخته‌اید را کامل‌تر و بهتر کنید. هر بار باید محدودیت‌های ذهن خود را شناسایی کنید و در این مرحله از آن عبور کنید.

 این مرحله را از سه جهت باید انجام دهید. اول از جهت دیدن تک‌تک لحظات. یعنی بتوانید فیلم را کامل‌تر و شفاف‌تر ببینید.  دوم از جهت فرایندی که اتفاق می‌افتد. یعنی بتوانید فرایند را بهتر اجرا کنید و ارائه‌ی باکیفیت‌تری داشته باشید. سوم از جهت محیط است. یعنی بتوانید محیط را هر بار کامل‌تر و طبیعی‌تر از گذشته ببینید.

اگر بخواهیم این مرحله را به فیلم تشبیه کنیم مثل این است که :

  • فیلم را کامل‌تر و بیشتر. ببینیم
  • اتفاقات بهتری در فیلم ببینیم
  • صحنه‌پردازی بهتری در فیلم ببینیم

مرحله‌ی دو و سه یعنی تکرار و بهبود هر بار انجام می‌شود  اما مرحله خلق یک‌بار اتفاق می‌افتد.

نکات پایانی در مورد تجسم خلاق

باید قبل از انجام تجسم حواستان به چند موضوع باشد 

  • موضوعی که می‌خواهید برای آن تجسم خلاق انجام دهید. 
  • نتیجه‌ای که می‌خواهید تجسم خلاق کنید.
  • مکانی که می‌خواهید در آن تجسم خلاق انجام دهید.
  • ساعتی که می‌خواهید تجسم خلاق انجام دهید.
  • مدت‌زمان تجسم خلاق

اگر تجسم و تجسم خلاق برای شما سخت است ابتدا تجسم را تمرین کنید. برای تمرین تجسم یک شی مثل یک لیوان را جلوی خود بگذارید و به آن نگاه کنید، چشمان خود را ببندید و سعی کنید آن را در ذهن خود تجسم کنید. با تکرار و مداومت می‌توانید این کار را به‌خوبی انجام دهید. شاید در ابتدا تصاویر منقطع باشد و یا تصاویری محو ببینید هیچ عیبی ندارد تنها کاری که باید انجام دهید ادامه دادن است. اگر کم نیاورید و ادامه دهید قطعاً موفق خواهید شد.

منابع: betterhelp

5/5 - (1 امتیاز)

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *