اهمال کاری و تنبلی چیست؟

خانه » مقالات » اهمال کاری و تنبلی چیست؟

اهمال کاری و تنبلی چیست؟

اکثر افراد در بعضی مواقع تصمیماتی با خودشان می گیرند و به خودشان قول میدهند که تغییر کنند و برای خودشان لیستی از کارهایی که می خواهند انجام بدهند را می نویسند مثلا

  • از فردا دیگه صبح ها زود بیدار میشم
  • آخر هفته تماسی که قرار بود با دوستم بگیرم رو انجام میدم
  • از فردا باشگاه ثبت نام می کنم
  • از شنبه شروع می کنم به کتاب خواندن
  • از فردا شروع می کنم طبق برنامه کارهایم را انجام بدم
  • از این ماه کارجدیدم رو شروع می کنم
  • از شنبه شروع به نوشتن کتابم می کنم
  • از این ماه کلاس زبان ثبت نام می کنم

به نظرتان چه اتفاقی می افتد آیا تصمیماتی که گرفته بودند رو انجام دادند؟ خیر، چه چیزی باعث
می شود نسبت به کارهایی که قرار بود انجام بدهند بیخیال شوند راستش را بخواهید چیزی به نام اهمال کاری و تنبلی وجود دارد که باعث می شود هیچ کدام از این کارها رو انجام ندهیم و این کارها را به تعویق بیندازیم

 

اهمال کاری یعنی این که کارهای مهم را به تعویق انداختن و انجام دادن کارهایی که از آن ها لذت
می بریم ،مثل تلویزیون نگاه کردن،با گوشی بازی کردن ،چرخیدن توی شبکه های اجتماعی، زنگ زدن به یک دوست و……

اهمال کاری و تنبلی یک عادت بسیار بدی است که باعث می شود کارهایی که می دانیم باید انجام دهیم رو به تعویق بیندازیم و این تعویق انداختن ها ،پشت گوش اندازی ها بسیار به ضررمان است و این که فکر می کنیم همیشه وقت داریم برای انجام دادن کارهایمان 

اهمال کاری و تنبلی باعث می شود کارهایمان را به تعویق بیندازیم

برای مثال می خواهیم روی پروژه ی مربوط به درس مان کار کنیم یه دفعه با خودمان می گوییم بزار به دوستم زنگ بزنم ببینم چیکار می کنه بعد این که تماسمان تمام شد، با خودمان می گوییم وای چقدر گرسنمه برم یه چیزی بخورم ،بعدش انجام می دهم کارم رو ، و بعد غذا می گوییم چقدر خسته ام بخوابم بیدارشدم انجام میدم و همین جور از انجام دادن کارمان فرار می کنیم

و در آخر با خودمان می گوییم فردا انجام میدهم افراد اهمال کار و تنبل قدر زمان خود را نمی دانند و به راحتی آن را هدر می دهند و اگر شخصی را ببینند که در زندگی اش موفق شده است تعجب می کنند

 

و این را باید بدانید که مشکل ما از شروع کردن است .اما جای نگران نیست ما می توانیم با استفاده از قانون 5 ثانیه همان طور که خانم مل رابینز می گوید با شمارش معکوس 1،2،3،4،5کارمان را شروع کنیم

شاید بگویید مگر می شود با شمارش معکوس شروع به انجام دادن کارهایمان کنیم اما زمانی که این کار را انجام دهید یعنی شروع کنید به شمارش و وقتی که به یک رسید سریع بلند شوید و کارتان را انجام دهید

می بینید که این قانون جواب میدهد . اما باید واقعا تصمیم بگیرید که این کار رامی خواهید انجام دهید و همان طور که گفتم به یک رسیدید بلند شوید

 

  هربار که از این قانون استفاده کنید جلوی اهمال کاری و تنبلی خود را می گیرید و باید این را بدانید که نباید به هیچ عنوان خودتان را سرزنش کنید که چرا قبلا کارهایتان را به تعویق
می انداختید
تنبلی و اهمال کاری یک عادت بدی است که باید تغییر کند اگر این عادت بد را تغییر ندهید مطمئن باشید هرگز تغییر نخواهید کرد

اهمال کاری و تنبلی یک عادت بدی است که باید تغییر کند

و این را بدانید برای از بین بردن این عادت بد اول از کارهای کوچکی که اهمال کاری و تنبلی می کنید شروع کنید مثلا قرار بوده که کتابخانه ی اتاقتان را مرتب کنید اما همش اهمال کاری و تنبلی می کردید و آن را به تعویق می انداختید همین حالا تصمیم بگیرید و از قانون 5 ثانیه استفاده کنید و شروع کنید به مرتب کردن کتابخانه یتان

یا اینکه اتاق تان خیلی نامرتب است و هر روز تصمیم می گیرید که زمانی را برای مرتب کردن اتاق تان بگذارید اما همش تنبلی می کنید تصمیم بگیرید و شروع کنید به انجام دادن کارتان

و یا مدت هاست می خواهید ماشین تان را به تعمیرگاه ببرد اما مرتب آن را به تعویق می اندازید ،
می خواهید پیش دکتر دندان پزشک بروید اما همش اهمال کاری می کند و به تعویق می اندازید و مثال دیگر این که قبض های زیادی مانده که هیچ کدوم رو پرداخت نکرده اید شروع کنید به شمارش 1،2،3،4،5 و بلند شوید   

 

باید برای از بین بردن این عادت بد واقعا تلاش کنید .هر زمانی که اهمال کاری و تنبلی نمی کنید و کاری را انجام می دهید به خودتان می توانید جایزه بدهید و این جایزه می تواند هر چیزی باشد و بستگی به خودتان دارد تشویق کردن خودتان باعث می شود کارهایتان را سریع تر انجام دهید 

 

اگر منتظر هستید کسی شما را به زور هل دهد برای انجام کارها یا اینکه که منتظر زمان مناسبی هستید یا منتظر این هستید حس و حال کار کردن را پیدا کنید باید بدانید زمانی که دارید منتظر می مانید فقط دارید کارهایتان را به تعویق می اندازید و این را بدانید کسی به شما کمک نمی کند این خود شما هستید که باید به خودتان کمک کنید 

 

از نظر منطقی ما می دانیم که باید چه کار کنیم اما این احساس مان است که برایمان تصمیم می گیرد و باید این را بدانید که احساس مان هیچگاه با اهدافمان هم سوء نیست و با جمله های مثل حسش نیست،بعدا انجام می دهم ،حالا وقت زیاد است بزار یه خورده انگیزه پیدا کنم  روبرو می شویم

 

افراد با اهمال کاری فرصت های زیادی را از دست می دهند فرصت های که شاید دیگر تکرار نشوند  
همه ی افراد در زندگیشان لیاقت چیزهای بهتری را دارند پس به چیزهای کم در زندگی تان قانع نشوید و توقع تان را از خودتان بالا ببرید

اما اهمال کاری باعث می شود که از جایگاهی که الان دارند راضی باشند و هیچ تلاش برای بهتر شدن زندگی خود نکنند و  همین اهمال کاری جلوی پیشرفت در زندگی شان را می گیرد زیرا همش کارها را به تعویق می اندازید و هیچ روزی نمی رسد که بخواهند شروع کنند  به انجام کاری که می خواهند اهمال کاری باعث می شود در زندگی تان به چیزهایی که می خواهید نرسید

  به این فکر کنید که زمانی که اهمال کاری نکنید چه نتایج خوبی می توانید بدست بیاورید می توانید موفقیت های زیادی را در زندگی تان بدست بیاورید

 

و این را بدانید که اهمال کاری و تنبلی هرکسی با دیگری فرق دارد ممکن است شما برای خواندن یک کتاب اهمال کاری کنید و  آن را ماه ها پشت گوش بیندازید اما فرد دیگری این گونه نباشد و برای شروع کسب و کار جدید چند سالی است اهمال کاری می کند

 

و یا اینکه یک فرد در درس خواندن اهمال کاری می کند و فرد دیگری برای رفتن به باشگاه اهمال کاری
می کند و یا فردی برای صحبت کردن با مدیرش همش اهمال کاری می کند پس باید پیدا کنید در چه مواردی اهمال کاری می کنید

و این را بدانید عقب انداختن کارها باعث کاهش اعتماد به نفس و بی انگیزگی می شود. افراد اهمال کار و تنبل افرادی هستند که برای هدفشان اصلا تلاش نمی کنند و کلا از یه جایی به بعد بیخیال اهداف خود می شوند و این گونه از افراد دوستانی هم مثل خودشان دارند که اهمال کار و تنبل هستند

یکی از دلایل اهمال کاری و تنبلی بی هدفی می باشد

 

باید پیدا کنید دلیل اینکه اهمال کاری و تنبلی می کنید چیست ؟مثلا شخصی می خواهد کسب و کارش را گسترش دهد اما می ترسد و آن را همش به تعویق می اندازد و می گویید حالا وقت هست سال بعد حتما این کار را انجام می دهم

چیزی که باعث می شود شخص اهمال کاری و تنبلی کند این است که می ترسد و زمانی که ترس دارد  باعث می شود که از اهدافش دور شود و ترس باعث می شود در کارهایتان ریسک نکنید به این فکر کنید که اگر وارد ترس هایتان شوید چه تجربه ها و موفقیت های می توانید بدست می آورید.

هر زمانی که تنبلی می کنید برای انجام دادن کاری از خودتان سوال بپرسید اگر این کار را انجام دهم سال آینده چه پیشرفت هایی در زندگی ام کرده ام  و اگر انجام ندهم چه می شود سوال پرسیدن از خودتان بهتان خیلی کمک کند که چه تصمیمی بگیرید

و موضوع دیگری که افراد اهمال کاری می کنند این است که از شکست ترس دارند می ترسند کاری را شروع کنند و در آن شکست بخورند و به این فکر می کنند که اگر من در کارم شکست بخورم دیگران در موردم چه فکری می کنند، وای خیلی بد می شود که من در کارم شکست بخورم و آن قدر فکرهای منفی می کنندکه باعث می شود به این نتیجه برسند که شروع به انجام کاری نکنند بهتر است 

و این بسیار طرز فکر بدی است که از شکست می ترسند باید این را بدانید این شکست ها هستند که فرد را قوی می کنند اگر زندگی نامه ی افراد موفق را خوانده باشید متوجه می شوید که آنها هم بارها شکست خورده اند تا به موفقیت هایی که می خواهند رسیده اند  

یکی دیگر از چیزهایی که باعث اهمال کاری و تنبلی می شود کامل گرایی است و افرادی که کامل گرا هستند می خواهند همه چیز کامل باشد و بعد شروع کنند در واقع آن ها منتظر می مانند تا همه چیز از هر لحاظ کامل شود این گونه از افراد می خواهند در کارش هیچ عیب و ایرادی وجود نداشته باشد و این کار باعث می شود همش کارشان به تعویق بیفتد و این که این افراد باعث از دست دادن اعتماد به نفس خود می شوند و از زندگی کمتر لذت می برند 

و یک دفعه می بینند ماه ها و حتی سال ها گذشته اما هنوز اون کاری را که می خواهند انجام نداده اند و دوستان ، همکاران  خود را می بینند که کامل گرایی نکرده اند و منتظر نمانده اند و در کاری که می خواسته اند موفق شده اند و حسرت میخورند کامل گرایی ضررهای زیادی دارد پس به هیچ عنوان در کارهایتان کامل گرایی نکنید و شروع کنید به انجام کاری کهمی خواهید زیرا کامل گرایی باعث پشیمانی های زیادی می شود

 

 

و یکی از نکات بسیار بد اهمال کاری این است که اگر دوستمان ،همکارمان و … از ما درخواستی داشته باشد ما می پذیریم که برایش انجام دهیم و آن شخص بارها به ما تاکید کرده است که تا فلان روز من این کار را می خواهم می توانی انجام دهی و ما می پذیریم

 

اما اهمال کاری و تنبلی نمی گذارد به قولی که داده ایم عمل کنیم و باعث می شود که آن کار را به تعویق بیندازیم و بگوییم حالا وقت زیاد است  انجام می دهم و این تعویق انداختن ها باعث می شود که کار را به موقع انجام ندهیم و در آخربه عنوان فرد بد قول و تنبل شناخته بشویم

افراد اهمال کار و تنبل باعث ناراحتی دیگران هم میشوند بخاطر اهمال کاربودنشان

و این عادت بسیار بد باعث ناراحتی دیگران از ما می شوند و امکان دارند خیلی از افراد را بخاطر این عادت بد از دست بدهیم برخی از افراد می گویند ما دیگه عادت کرده ایم به این که کارهایمان را به تعویق بیندازیم و دیگر نمی شود کاری کرد در حالی که این ها بهانه است و در هر زمانی که خودشان بخواهند می توانند تغییر کنند 

دلیل دیگر اهمال کاری و تنبلی این است که فکر می کنیم توانایی انجام کاری را که می خواهیم نداریم  باید این باورهای اشتباه را از بین ببرید باورهای منفی باعث محدود کردن تان می شود و جلوی رسیدن به خواسته هایتان را می گیرد باید باور داشته باشید که می توانید کاری را که دوست دارید  را انجام دهید خود را فرد قدرتمندی بدانید که از پس کارهای که می خواهد می تواند برآید 

و اما از موارد دیگر اهمال کاری این است که شروع می کنیم به بهانه آوردن من نمی توانم ،الان نمی شود ،آمادگیشو ندارم ، من استعدادشو ندارم ،دیگه خیلی دیر شده تا زمانی که از این جملات استفاده کنید هیچ کاری برایتان نتیجه ای نخواهد داشت و زمانی که از این جملات استفاده می کنید باعث می شود که باورتان شود و همین تکرار ها باعث می شود که این باورها نگذارند که تغییر کنید 

 

بهانه ها را کنار بگذارید و شروع کنید به اقدام کردن کارهایتان می توانید یک دفترچه یادداشت بردارید و شروع کنید به نوشتن این که در چه کارهای بهانه می آورید و بعد دنبال راه حلی بگردید

حتی می توانید از افراد موفق هم کمک بگیرید آنها حتما به شما کمک می کنند زیرا افراد موفق برای انجام دادند کارهایشان هیچگاه بهانه نمی آورند افراد موفق مقاومت می کنند در برابر اهمال کاری و
کارهای که برای رسیدن به خواسته هایشان لازم است  را انجام می دهند 

 

راهکارهای برای رفع اهمال کاری

برنامه ریزی کردن:  باید با جدیت تصمیم بگیرید که می خواهید در زندگی تان کارهایتان را طبق برنامه انجام دهید زیرا تصمیم گرفتن بسیار مهم است چون اگر نخواهید نوشتن فایده ای ندارد باید به خودتان قول بدهید که می خواهید  واقعا تغییر کنید و اهمال کاری را کنار بگذارید پس قدم اول تصمیم گیری است بعد از آن می توانید کارهایی که قرار است انجام دهید را بنویسید و اولویت بندی کنید ببینید کدام یک از این کارها برایتان اهمیت زیادی دارند و براساس اولویت بندی کارهایتان را انجام دهید

فقط لیست کارهایتان زیاد نباشد چون این کار باعث می شود نتوانید تمام کارهایتان را انجام دهید زیرا کارهای زیاد باعث کلافگی ، خستگی و  همین طور استرس به وجود می آورد و همین چیزها باعث
می شود دوباره تنبلی کنید و ترجیح بدهید که کارهایتان را به عقب بیندازید 

کارهایتان را بنویسید و طبق برنامه انجام دهید

برنامه ریزی باعث می شود در کارهایتان نظم داشته باشید به خودتان قول بدهید که همه ی کارهایی که برای امروز نوشته اید را انجام دهید حتما کارتان را تمام کنید بعد به سراغ کار بعدی تان بروید برنامه داشتن باعث می شود عادت کنید که کارهایتان را طبق برنامه انجام دهید 

 

و همین طور هر از گاهی به خودتان استراحت بدهید زیرا استراحت کردن باعث می شود انرژی را که بخاطر کارکردنتان گذاشته اید را دوباره بدست بیاورید و یادتان باشد که نباید کارهایتان را نیمه کاره رها کنید زمانی که برای هر کارتان برنامه داشته باشید باعث می شود که کارهایتان را به موقع انجام دهید و همین طور باعث می شود بلاتکلیف نباشد برنامه ریزی باعث می شود از زمان تان بهتر استفاده کنید 

 وهیچ کاری را به تعویق نیندازید ،نمیگذارد کارها روی هم انباشته شود برنامه ریزی باعث می شود دیگر بهانه نیاورید و کارهایتان را انجام دهید   

 

یادداشت کردن هدف:  تنبلی را کنار بگذارید و شروع کنید به نوشتن اهدافتان حتما اهدافتان را بنویسید زیرا زمانی که این کار را انجام نمی دهید واقعا فراموش می کنید اهدافتان چه چیزهایی بودند و زمانی که اهداف تان را یادداشت نمی کنید باعث می شود که فقط در حد یک رویا برایتان باشد

نوشتن اهداف باعث می شود از اهداف تان فاصله نگیرید و احتمال موفقیت شدنتان نسبت به آن هایی کهاهداف شان را نمی نویسند زیاد است

پس اهدافتان را  حتمابنویسید و در جایی بگذارید که جلوی چشم تان باشد و زمانی که در زندگیتان اهدافی داشته باشید برای رسیدن به آن اهداف تلاش می کنید نوشتن باعث می شود به هدفی که
می خواهید می توانید برسید و همین طور باعث می شود راه های زیادی برای رسیدن به آن پیدا کنید 

 

و زمانی که بخواهید اهمال کاری و تنبلی کنید یادتان می آید این هدف چقدر در زندگی شما مهم است و چه موفقیت های برایتان دارد فقط یادتان باشد که اهدافتان را واضح مشخص کنید هدف داشتن در زندگی باعث اعتماد به نفس،انگیزه و لذت بردن از زندگی می شود فقط اهدافتان جوری باشد که رسیدن به آن امکان پذیر باشد زیرا برخی از افراد درتعیین هدف خود اشتباه می کنند و در زندگی خود چیزی را
می خواهند که امکان پذیر نیست پس در زندگی خود چیزهایی را بخواهید که رسیدن به آن ها امکان پذیر باشد هدف داشتن باعث می شود هر روز صبح با انرژی از خواب بیدارشوید و در برابر مشکلات مقاومت کنید

 

 و این را بدانید که روی چند هدف کار نکنید زیرا زمانی که روی چند هدف کار کنید باعث می شود نتوانید به درستی تمرکز کنید و دچار سردرگمی شوید و این کار باعث ناامیدی شما می شود پس روی یک هدف تان تلاش کنید

 

انگیزه : بی انگیزگی  و بی هدفی یکی از دلایل تنبلی می باشد برای رهایی از تنبلی باید انگیزه داشته باشید مثبت اندیش باشید فکر کردن به این که به اهدافتان رسیده اید بهتان انگیزه می دهد و زمانی که یک قدم برای هدف خود برمی داری خود را تشویق کنید

 افکار منفی را از خود دور کنید زیرا افکار منفی احساس بدی بهتان می دهند و این احساسات بد آزارتان می دهند و بخاطر همین روی چیزهای مثبت زندگی تان تمرکز کنیدو به جای جملات منفی از جملات مثبت استفاده کنید زمانی که می خواهید کاری را انجام دهید نگویید نمی توانم بگویید تمام تلاشم را
می کنم که بتوانم از عهده ی این کار برآیم 

از جملات انگیزشی استفاده کنید فیلم های انگیزشی نگاه کنید . و همچنین خواب کافی، ورزش کردن همه ی این ها باعث داشتن انگیزه می شود یادآوری کارهایی که با موفقیت انجام داده اید بهتان انگیزه می دهد و این را بدانید از چیزهایی که در زندگی تان دارید خداروشکر کنید و صبح تان را پر انرژی و پر نشاط شروع کنید و به این فکر کنید که کارهای که قرار هست امروز انجام دهید را به خوبی می توانید انجام دهید و همین که در زندگی تان برنامه ریزی دارید باعث می شود در کارهایتان موفق شود و این موفق شدن ها به شما انگیزه می دهد و همین طور اعتماد به نفس تان را هم بالا می برد

از چیزهایی که حواستان را پرت می کنند دوری کنید: چیزهایی که باعث می شود در انجام دادن کارهایتان حواستان پرت شود از آن ها دوری کنید مثل گوشی ، روشن بودن تلویزیون و چیز های دیگر …پس بهتر است در هنگام کارکردن از این چیزها دوری کنید 

 

و همین طور اگر اتاق تان نامرتب است آن را مرتب کنید و میز کارتان را هم اگر شلوغ است مرتب کنید شلوغی باعث می شود که بی انگیزه بشوید و بی خیال انجام دادن کارهایتان شوید و کارهایتان را به تعویق بیندارید 

 

 

4.8/5 - (6 امتیاز)

2 دیدگاه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *