تفاوت آرزو و اهداف در چیست؟

خانه » مقالات » تفاوت آرزو و اهداف در چیست؟

تفاوت آرزو و اهداف ما در چیست؟

در این روز نوشته می خواهم در مورد تفاوت آرزو ها و اهداف بنویسم، مطالبی که می خوانید نظر علی محمدیان است. اغلب ما آرزوهای بزرگ و کوچکی داریم. از کودکی رویاهایی در سر داشتیم که اگر بزرگ شویم چنین و چنان می کنیم، فضانورد می شوم یا خلبان می وشم و دکتر و پلیس و..

یا این که آرزو داشتیم جهان را از شر فقر و بیماری نجات دهیم و حتی کاری کنیم که دیگر بچه های نسل بعد از ما مشق شب ننویسند.

همین حالا به این سوال فکر کنید که:

اگر آرزوهای کودکی شما برآورده می شد، دنیا چه شکلی بود؟

چه اتفاق بزرگ خوب یا بدی در دنیا رخ می داد؟

چه افرادی روی زمین بودند یا جه افرادی روی زمین نبودند؟

همین حالا لحظه ای دست از خواندن این متن بردارید و به سوالات بالا و سوالات مشابه و آرزوهای خودتان فکر کنید و غرق در رویای کودکی خود شوید.

[divide]

 

امیدوارم برای لحظاتی به آرزوهایتان فکر کرده باشید و ببینید که به چند درصد از آن ها رسیده اید.  حالا به این سوال فکر پاسخ دهید که :

فرق بین آرزوها و اهداف ما چه هستند؟

می خواهم این سوال را از دیدگاه خودم پاسخ دهم، تفاوت بین آرزوها و اهداف در برنامه ریزی برای عمل کردن و انجام دادن کاری و تعهد به رسیدن به اهداف است.

یعنی چه؟

آرزو یعنی اهدافی که برای رسیدن به آن ها برنامه ای نداریم، آرزوهایی که داریم تا زمانی که برای آن ها برنامه ی اجرایی نریزیم و مشغول پیاده سازی آن برنامه ی اجرایی نشویم آرزو باقی می مانند.

البته برخی آرزو ها واقعا آرزو هستند برای مثال ایجاد صلح جهانی، آرزوی زیبایی است اما هر روز در سراسر این کره ی خاکی بزرگ جنگ و درگیری هایی ایجاد می شود و صلح ها و بخشش هایی هم اتفاق می افتد.

برای این که بتوانیم بر زندگی خودمان تاثیر گذار باشیم، بهتر است بر قسمتی تمرکز کنیم که می توانیم آن را تغییر دهیم، به معنای بهتر:

[box type=”info” fontsize=”20px”]به جای لعنت فرستادن به تاریکی، چراغی روشن کنیم.[/box]

یعنی باید برای رسیدن به ارزو ها ابتدا آن ها را تبدیل به اهداف کنیم.

فقط کافی است حدود 3 ساعت وقت بگذارید و آرزوهای خودتان را بنویسید و آن ها را به ترتیب اولویت مرتب و کنید و از لحاظ زمانی هم آن ها را مرتب کنید.

حالا کافی است آرزوهایی برایتان مهم هستند را در روند هدف گذاری قرار دهید، آرزوها ماده ی خام اهداف هستند، حالا که هدف گذاری را انجام دادی کافی است که آن ها را smart کنید.

برای یادگیری هدف گذاری به روش اسمارت کافی است به مقاله ای که در این زمنیه نوشته ایم مراجعه کنید.

 

هدف گذاري به روش اسمارت(smart)

 

حالا که اهدافتان را مشخص کردید باید اعمالتان را هم با اهدافتان سازگار کنید، کارهایی که هر از چندگاهی برای رسیدن به اهدافتان انجام می دهید ملاک ما نیستند، بلکه باید کارهایی را به صورت روزانه و مستمر برای رسیدن به اهدافتان انجام دهید.

باید در راه رسیدن و تلاش کردن برای تحقق اهدافتان پایداری و ثبات داشته باشید.

مسابقه ی خرگوش و لاکپشت

مسابقه خرگوش و لاکپشت

 احتمالا می دانید در مورد چه موضوعی می نویسم، مثال مسابقه ی دو بین  خرگوش و لاکپشت، که در آن لاکپشت به دلیل داشتن مداومت و استقامت در مسیر مسابقه پیروز شد. در زندگی نیز همین امر صادق است. اعمالی که به صورت غیر منظم و مقطعی برای رسیدن به اهدافتان انجام می دهید شما را به نتایج بزرگی نمی رسانند، بلکه شما زمانی به نتایج بزرگ می رسید که به اهدافی که انتخاب کرده اید وفادار باشید و برای رسیدن به آن ها هر روز کاری انجام دهید.

 

اهدافتان را مثل موبایلتان دوست داشته باشید

عاشق اهداف تان باشید

احتمالا در حال مطالعه ی این مقاله در موبایلتان هستید، به این فکر کرده اید که هر روز چند بار به موبایلتان سر می زنید؟

اولین کاری که هر روز صبح بعد از بیدار شدن انجام می دهید چیست؟

هر روز چندین بار به موبایل خودمان سر می زنیم و اصلا وقتی گوشی موبایلمان کنارمان نیست انگار آرامش و قرار نداریم

چرا به اهدافمان این قدر سر نمی زنیم؟

چرا به اهدافمان به اندازه ی موبایلمان اهمیت نمی دهیم؟

همین حالا از خودتان بپرسید آخرین باری که کاغذی که روی آن اهدافتان را نوشته اید مرور کرده اید چه زمانی بوده ؟

آخرین قدمی که برای رسیدن به اهدافتان برداشته اید و به صورت مستمر آن را ادامه داده اید چه زمانی بوده؟

ما هر روز موبایلمان را همراهمان داریم و هر روز شارژ اش می کنیم اما چرا هر روز برای رسیدن به اهدافمان کاری نمی کنیم و هر روز اهدافمان را مرور نمی کنیم و هر روز یک قدم کوچک برای رسیدن به اهدافمان بر نمی داریم؟

 

جمع بندی:

آرزوهای زیادی داریم و آرزوهایی که نوشته می شوند و برای رسیدن به آن ها قدمی بر میداریم اهداف ما هستند که قابلیت تبدیل شدن به واقعیت را دارند، اما اغلب در راه رسیدن به اهدافمان استمرار نداریم، گفتیم که کارهایی که گاه و بی گاه انجام می دهیم ملاک نیستند، بلکه کارهایی ملاک هستند که هر روز انجام می دهیم.

 

اگر شما هم دیدگاه خاصی در زمینه ی آرزوها و اهداف دارید  در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

[review]

4.2/5 - (8 امتیاز)

12 دیدگاه

  1. سلام _ مقاله خیلی مفیدی بود و بنده هم با نظر شما موافقم که باید هر روز یه قدم کوچکی برای رسیدن به هدفمون برداریم و در این راه جدیت به خرج بدیم . اگه هر روز به هدفمون توجه و تمرکز داشته باشیم بالاخره یه روزی تحقق پیدا میکنه ولی در این راه باید صبوری داشته باشیم ! خیلی ممنون که این مطالب را آماده کردید , اگه ممکنه در مورد جذب ثروت هم یه مطلبی تو سایت بذارید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *