۵ روش برای افزایش اعتماد به نفس در کار

خانه » مقالات » ۵ روش برای افزایش اعتماد به نفس در کار

اعتماد به نفس در کار

خلاصه:

در این مقاله به بررسی معرفی 5 روش برای افزایش اعتماد به نفس در کار پرداخته ایم.

اگر شما هم به تازگی شغل تان یا محل کارتان را عوض کرده باشید یا اولین شغل خود را بعد از مدت ها جستجو پیدا کرده اید احتمالا  دغدغه این که  چطور اعتماد به نفس بالا  در محیط  کار جدیدتان داشته باشید وچطور توانایی و مهارت متناسب با شغل جدیدتان  را به دست بیاورید را، خواهید داشت

 

این ها سوالاتی هستند که اغلب در ایمیل ها یا کامنت ها از ما می پرسند:

  • چطور اعتماد به نفسم را در کار بالا ببرم؟
  • چطور در محل کار اعتماد به نفس بالایی داشته باشم؟
  • در محل کار جدیدم مسئولیت جدیدی به من داده اند و اصلا اعتماد نفس ندارم،چه کار کنم؟

 

 

بسیاری از افراد وقتی وارد محل کار جدید می شوند به طور کامل اعتماد به نفس خود را از دست
می هند، تعداد بسیاری از افراد دیگر هم فکر می کنند باید از همان روز اول اعتماد به نفس بالایی داشته باشند.

اجازه بدهید ابتدا یک نکته ی مهم را به شما یادآوری کنم:

با بالا رفتن مهارت ها و توانایی های ذهنی و جسمی شما هر زمینه ای، اعتماد به نفس شما در آن زمینه رشد می کند.  

 

چطور در شغل جدیدم اعتماد به نفسم را افزایش دهم؟

وقتی وارد شغل جدید شدید باید تمام تمرکز خود را بگذارید روی کسب مهارت در زمینه ی وظیفه ای که به شما سپرده اند.برای مثال اگر شما در هنگام تحصیل یا بعد از فارق التحصیل شدن، در یک چاپخانه مشغول به کار شده اید و مسئولیت انجام طراحی های گرافیکی مشتریان را برعهده دارید،احتمالا در روز های اول کار خود احساس خوبی نسبت خود و توانایی های خود نداشته باشید و مدام ترس این را داشته باشید که کارتان را خراب کنید.

 

مشکلی که دقیقا برای یکی از همراهان وبسایت ما رخ داده بود.ایشان در ماه اول کار خود سفارش یک مشتری را خراب کرده بود.به شدت اعتماد به نفس خود را از دست داده بود و به دنبال راه حلی برای افزایش اعتماد به نفس خود می گشت.

در  قسمت کامنت های سایت او را راهنمایی کردیم تا بتواند بر مشکل خودش غلبه کند. در انتهای همین مطلب پاسخی را که به این همراه عزیز دادیم را برایتان آورده ایم.

 

توصیه هایی برای داشتن اعتماد به نفس  در کار:

 

1-اندازه گیری سطح مهارت هایتان

 

ابتدا باید با خودتان صادق باشید و سطح مهارت خود را در کاری که انجام می دهید اندازه گیری کنید.
دقیقا خودتان و توانمدی تان را در زمینه ای که در آن مشغول هستید را مورد بررسی قرار دهید.
در این مرحله باید با خودتان صادق باشید و واقعا خودتان را مورد بررسی قرار دهید که سطح توانایی شما به نسبت کاری که از شما تقاضا می شود در چه سطح است؟


اگر توانایی شما با شغلی که در آن هستید به اندازه ی کافی باشد احساس اعتماد به نفس در کار خواهید داشت

 

اگر  در این مرحله توجه شدید که توانایی تان به اندازه کافی نیست،نگران نباشید،وظیفه ی شما این است که با تمرکز فراوان به تقویت مهارت خود بپردازید.
برای افزایش سطح توانمندی می توانید برای مدت مثلا یک الی سه ماه به صورت متمرکز به کلاس های مرتبط  بروید و  در دوره های آنلاین شرکت کنید و همزمان می تواند کتاب هم مطالعه کنید.
نگران اطلاعات نباشید،در عصر فراوانی اطلاعات زندگی می کنیم،با کمی جستجو می توانید بهترین استاید و بهترین منابع را برای تقویت توانایی خود پیدا کنید.

با افزایش مهارت و توانایی شما در یک کار اعتماد به نفستان هم در آن کار افزایش پیدا می کند.

 

 

2-از منطقه امن خود خارج شوید

 

گاهی پیش می آید که افراد توانایی بالایی دارند اما اعتماد به نفس کافی برای ابراز توانایی های خود را ندارند.

به تناسب شغلم که سخنرانی و برگزاری  کلاس و همایش است،اغلب افراد بعد از کلاس سوالاتی می پرسند از این قبیل:

  • من مهارت بالایی دارم اما اعتماد به نفس شروع کردن ندارم

تنها جمله ای که می تواند به این افراد کمک کند،جمله ی زیر است:

از منطقه امن خود خارج شوید.

برای خارج شدن از منطقه امن خود در محل کار می توانید در خواست مسئولیت بیشتر کنید یا
می توانید پیشنهاد دهید که انجام کاری خاص را که توانای آن را دارید به عهده شما بگذارند.
خدا را چه دیدید شاید این قدم برداشتن ها و خارج شدن از منطقه ی امن شما را تبدیل به یک کارآفرین درون سازمانی یا یک کارآفرین مستقل کند.

 

3-تجسم خلاق

 

تجسم خلاق در اغلب موارد جواب می دهد،خودتان را دقیقا طوری تجسم کنید که انگار اعتماد به نفس بالایی در کار دارید

 

همین حالا در دوره رایگان افزایش اعتماد به نفس شرکت کنید:

دوره ی رایگان افزایش اعتماد به نفس

 

 

 

4-ایجاد روابط در محیط کار

 

گاهی پیش می آید چون در محیط کار خود ارتباطی ایجاد نکرده اید احساس اعتماد به نفس در کار خودتان را ندارید.شما می توانید با همکاران جدید و قدیمی خود در یک چهار چوب مشخص ارتباط داشته باشید.
این ارتباط باعث می شود احساس کنید تنها نیستید و می توانید آن ها را در کارهایشان تشویق
کنید و احتمالا آن ها هم شما را تشویق خواهند کرد و محیطی مثبت پدید خواهد آمد.

 

 

5-به خودتان اجازه ی اشتباه بدهید.

 

یکی از عواملی که باعث می شود اعتماد به نفس  در کار به شدت پایین بیاید این است که از
خودمان توقع بیش از اندازه داریم.توقع داریم در ابتدای کار بدون کوچک ترین اشتباهی  کار را انجام دهیم در صورتی که شاید برای یادگیری کاری ممکت باشد چندین بار اشتباه کنیم و از اشتباهات خود درس بگیریم و روند آزمون و خطا را طی کنیم تا به مهارت کافی در انجام کاری برسیم.

همین حالا در دوره رایگان افزایش اعتماد به نفس شرکت کنید:

دوره ی رایگان افزایش اعتماد به نفس

 

کامنت یکی از کاربران عزیز که منجر به نوشتن این مقاله شد:

سلام واااقعا ممنونم بابت مشاوره تون. من توی چاپخونه کار میکنم و امروز یه طرح زدم در حضور مشتری… بی کیفیت و خراب چاپ شد و الان خیلی با خودم کلنجار میرم که دوباره توی چاپخونه کار کنم یا نه. یا اگه ادامه بدم به مشتری چه جوابی بدم. کمکم کنین اعتماد بنفسم خیلی پایینه و حدی که یک ماه هست که اونجا کار میکنم.

پیشنهاد می کنم که اگر  موضوع افزایش اعتماد به نفس برای شما جالب است  حتما مقاله ی افزایش اعتماد به نفس در زنان را مشاهده کنید

پاسخ ما:

ابتدا تشکر می کنم که ما رو امین خودتون دونستید و مسئله تون رو با ما در میان گذاشتید.
در مورد مسئله ی شما بای خدمتتون عرض کنم که :
وقتی کاری را شروع می کنیم و اوایل کارمان است اشتباه کردن امری طبیعی است
اصلا در کارهای انسانی اشتباه کردن همیشه وجود دارد و این نباید شما را نا امید کند.

اما در مورد ادامه ی ادامه ی مسیر نکاتی را به صورت کلی بیان می کنم:
با گذشت زمان و کسب تجربه شما در کار خود مهارت بالایی پیدا می کنید و اعتماد به نفستان
در آن کار افزایش می یابد

وقتی قبول کنید اشتباه کردن امری طبیعی است از رفتارتان فرار نمی کنید و البته مسئولیت رفتار خودتان را هم می پذیرید.
می توانید برای جبران یک طرح باکیفیت تر برای مشتری چاپ کنید که این شاید برایتان هزینه بر باشد اما اعتبار شما را نزد مشتری چندین برابر افزایش می دهد از این حیث که شما را فردی مسئولیت پذیر می دانند.

در پایان این مطلب را شما یادآوری می کنم که:
برای حرفه ای شدن در هر زمینه ای باید در آن زمینه تمرین کنید،شما با افزایش میزان تمرین خود و گذشت چند ماه یا چند سال در کار خود حرفه ای می شوید.این تجربه را به عنوان یک فرصت برای رشد نگاه کنید و ببینید در کجا نقطه ضعف دارید و آن ها را برطرف کنید تا با سرعت زیادی رشد کنید.
اگر سوال دیگری هم وجود دارد در همین قسمت بپرسید.
موفق و پیروز باشید

1/5 - (1 امتیاز)

3 دیدگاه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *