معرفی کتاب افسانه کارآفرینی اثر مایکل گربر

خانه » مقالات » معرفی کتاب افسانه کارآفرینی اثر مایکل گربر

‌کتاب افسانه کارآفرینی اثر مایکل گربر | چرا اغلب کسب و کارهای کوچک موفق نمی‌شوند؟

چگونه افرادی عادی با استعدادها،انتظارات و حتی مهارت‌های معمولی قادر به راه اندازی یک کسب و کار موفق هستند؟چگونه به جای هرروز سرکار رفتن سیستمی ایجاد کنید که به صورت خودکار پول‌ساز باشد؟

اگر به تازگی می خواهید کسب و کاری برای خود راه‌اندازی کنید پیشنهاد می کنیم حتما قبل از شروع کسب‌وکارتان کتاب افسانه کارآفرینی(The E-Myth Revisited: Why Most Small Businesses Don’t Work and What to Do About It)
اثر مایکل گربر(Michael Gerber) را مطالعه کنید و با دید باز و اطلاعات بالا وارد ماجراجویی کسب‌و‌کار خود شوید.

کتاب افسانه کارآفرینی برای اولین بار در سال 1985 منتشر شد. مایکل گربر در این اثر، رشد و پیشرفت یک کسب و کار را مانند رشد و نمو انسان درنظر گرفته است و برای آنها سه مرحله کودکی، نوجوانی(توسعه) و بلوغ را معرفی کرده است. او معتقد است در هر یک از این مراحل باید استراتژی‌های مشخصی پیش گرفت تا شرکت به مرحله‌ی بعدی خود برسد. هم‌چنین او سه جنبه‌ی شخصیتی کسب و کارها را مورد بررسی قرار داده است و آنها را با سه شخصیت مدیر، متخصص و کارآفرین معرفی می‌کند و روحیات و وظایف هریک را توضیح می‌دهد.

مروری بر فصل‌های کتاب افسانه کارآفرینی

این کتاب شامل سه بخش اصلی و ۱۹ فصل است و در ادامه به مرور عناوین بخش‌های اصلی می‌‌پردازیم. اگر می خواهید با کتاب‌های بیشتری آشنا شوید کافی است به این مطلب هم سری بزنید( بهترین کتاب‌های روانشناسی و موفقیت)

  • بخش اول: افسانه کارآفرینی و کسب و کارهای کوچک
  • بخش دوم: تحول کلی، چشم‌اندازی جدید در کسب وکار
  • بخش سوم: راه اندازی یک کسب و کار موفق
  • سخن آخر: بازگرداندن رویا به کسب و کارهای کوچک

ترجمه‌ی کتاب افسانه کارآفرینی به فارسی

انتشارات انتشارات نخبه‌سازان کتاب افسانه کارآفرینی را با ترجمه‌ی کاوش حسین تبار و مجید فیاض‌فر عرضه کرده و در اختیار علاقه‌مندان و کتابخوان‌های عزیز قرارداده است.

اگر برای خرید یا مطالعه این کتاب مردد هستید پینشهاد می‌کنیم مقدمه این کتاب را بخوانید و سپس تصمیم بگیرید که این کتاب را می‌پسندید با خیر.

مقدمه کتاب افسانه کارآفرینی

« هر ساله افراد زیادی به خاطر اینکه از کار قبلی خود خسته می شوند، سعی می کنند تا کسب وکار جدیدی برای خودشان راه اندازی کنند»..
جوزف هارا – رمان «به اتفاق افتاده»

اگر شما صاحب یک کسب و کار کوچک هستید یا دوست دارید صاحب یک کسب وکارکوچک شوید، این کتاب برای شما نوشته شده است.
این کتاب حاصل هزاران ساعت تجربه ای است که ما در شرکت توسعه کسب وکار جهانی گربر در طول ۲۴ سال کسب کرده ایم.
این کتاب باوری را بیان می کند که پس از چندین سال کار با هزاران صاحب مشاغل کوچک به آن رسیده ایم و آنرا تأیید می کنیم.
این باور نشان میدهد که مشاغل کوچک به خودی خود کار نمیکنند؛ بلکه عامل کارکردن این مشاغل صاحبان آن هستند.

آنچه ما فهمیده ایم این است که صاحبان مشاغل کوچک بیش از سودی که به دست می آورند کار می کنند.
در واقع کم کارکردن صاحبان مشاغل کوچک مشکل اصلی نیست، بلکه مشکل فعالیت غلط آنهاست و نتیجه آن اغلب هرج ومرج، عدم مدیریتی نارضایتی و غیرقابل پیش بینی بودن کار خواهد بود.
با مراجعه به آمار در خواهید یافت که هر ساله مشاغل بسیار زیادی در به آمریکا راه اندازی می شود ولی تعداد بسیار محدودی از آنها دوام می آورند.

در طول یک سال بیش از یک میلیون نفر در کشور کسب و کار جدیدی را آغاز میکنند. اما آمارها می گوید که تا آخر سال اول حداقل ۴۰٪ از آنها ورشکست می شوند. در عرض ۵ سال، بیش از ۸۰٪ آنان، یعنی ۸۰۰ هزار مورد ورشکست می شوند. و خبر بد دیگر اینکه اگر شما صاحب شغلی هستید که پنج سال یا بیشتر دوام آورده است، نباید خوشحال شوید، زیرا بیش از ۸۰٪ از ۲۰٪ مشاغل باقیمانده که در پنج سال اول دوام می آورند در پنج سال دوم از صحنه رقابت خارج شده و ورشکست می شوند!

چرا اینگونه است؟ چرا با توجه به این آمار، افراد زیادی کسب و کار جدیدی را تأسیس می کنند و شکست می خورند؟ آنها چه درسی را نیاموخته اند؟ چرا با وجود اینکه اطلاعات بسیار زیادی درباره نحوه موفق شدن درکسب وکارهای کوچک وجود دارد اما عده کمی واقعا موفق می شوند؟
این کتاب به تمام سوالات شما در این خصوص، پاسخ میدهد.

چهار ایده بنیادی در این کتاب مطرح شده که اگر شما آنها را درک کنید و به خاطر بسپارید، قدرتی به شما خواهد داد که می توانید یک کسب وکار فوق العاده هیجان انگیز و پرمنفعت را برای خود راه اندازی کنید.

اما اگر از آنها غفلت کنید، به احتمال زیاد شما هم به جمع آن صدها هزار نفری می پیوندید که هر ساله سرمایه، زندگی و انرژی خود را صرف راه اندازی کسب و کاری میکنند و در نهایت ورشکست می شوند. یا به جرگه کسانی ملحق می شوید که فقط سال ها تلاش می کنند تا دوام بیاورند و از صحنه خارج نشوند.

ایده اول: نظریه ای وجود دارد که من آنرا افسانه کارآفرینی می نامم. این نظریه می گوید: «کسب وکارهای مختلف توسط کارآفرینانی شروع می شود که سرمایه خود را برای کسب سود بیشتر به خطر می اندازند». اما باید گفت این یک اشتباه محض است. در واقع دلایل اصلی که باعث می شود افراد کسب و کاری را شروع کنند، ارتباط بسیار کمی با اصول کارآفرینی دارد و امروزه داشتن این باور و عقیده غلط، مهم ترین عامل شکست مشاغل کوچک است. فهمیدن افسانه کارآفرینی و پیروی از درک صحیح آن، می تواند به خلاقیت در کسب وکار و توسعه آن منجر شود.

ایده دوم: امروزه یک تغییر اساسی در مشاغل کوچک در حال رخ دادن است که من آنرا تحول کلی می نامم. نه به این خاطر که باعث تغییر روش ما در نحوه انجام کار می گردد، بلکه به این خاطر که باعث تغییر خود ما شده و بقای کسب وکارمان را تضمین می کند.

ایده سوم: در قلب تحول کلی، فرآیندی پویا وجود دارد که ما در شرکت توسعه کسب وکار جهانی گربر آنرا فرایند توسعه کسب و کار می نامیم. این فرایند به ما می آموزد که هرگاه کاری سیستم سازی شود و به طور جدی توسط صاحب آن کسب وکارکوچک کنترل شود دچار دگرگونی خواهد شد. این دگرگونی در توسعه کسب وکار قدرتی ایجاد خواهد کرد که هر کسب و کار کوچکی را به طور باورنکردنی به یک سازمان برجسته با بازدهی بالا تبدیل می کند.
تجربه به ما نشان داده اگر یک کسب و کار کوچک سیستم را در تمام فعالیت هایش دخیل کند و از آن برای کنترل امور در راستای رسیدن به هدف نهایی خود استفاده کند، همیشه جوان و پر رونق باقی خواهد ماند. کسب و کاری که این فرآیند را در نظر نگیرد (که متأسفانه اکثرا در نظر نمی گیرند)، مدیریتش بر پایه شانس و اقبال بوده و ممکن است رکود و ورشکستگی دامنگیرش شود.

ایده چهارم: صاحبان مشاغل کوچک باید از فرآیند توسعه کسب وکار به طور منظم و گام به گام استفاده کنند تا قادر باشند نتایج حاصل از آنرا پیش بینی نموده و بدین طریق، کسب و کارشان را رونق دهند. |
از سال ۱۹۷۷ که ما شرکت توسعه کسب و کار جهانی گربر را بنا نهادیم، بیش از ۲۵ هزار صاحب کسب و کار کوچک را برای اجرای فرآیند توسعه کسب وکار یاری نموده ایم و من خود شاهد موفقیت هزاران نمونه در آنها بوده ام.
به جرئت می توانم بگویم که هنوز هیچ سازمانی نتوانسته برای توسعه مشاغل کوچک، به اندازه شرکت توسعه کسب وکار جهانی گربر، دروس مربوط به تحول کلی و فرآیند توسعه کسب و کار را جامه عمل بپوشاند.

باید توجه کرد که این فرآیند یک اقدام جادویی نیست و به همراه آن باید تلاش های زیادی انجام داد. اما همیشه مطلوب و رضایت بخش بوده و می دانم تنها چیزی است که شما را قادر می سازد تا کنترل کافی بر روی کار خود داشته باشید و به نتایجی که می خواهید از یک کسب وکار کوچک کسب کنید، دست یابید. به راستی که این درس ها زندگی و کسب و کار شما را دگرگون خواهد کرد.

این کتاب فقط در مورد کسب نتایج صحبت می کند، نه «چگونه انجام دادن کارها». زیرا همه ما می دانیم کتاب هایی که فقط دستورالعمل می دهند، کارآیی چندانی ندارند. بلکه کارآیی مربوط به خود افراد است و آنچه فرد را وادار به انجام دادن کاری میکند، نقشه، طرح ارزشمند و فهم کامل از چگونگی انجام آن کار است. تنها بعد از این موضوع است که «چگونه انجام دادن کارها» مفهوم پیدا میکند.

این کتاب درباره باوری صحبت می کند که می گوید کسب و کار شما بازتاب خود شماست.
اگر فکر شما پراکنده باشد، کسب و کار شما هم بهم ریخته خواهد بود. اگر شما انسان بی نظمی باشید، کسب و کار شما هم بی نظم خواهد بود.

اگر شما انسان طمعکاری باشید، کارمندان شما نیز طمعکار خواهند بود وحداقل بازدهی و حداکثر برداشت را توقع خواهند داشت. اگر اطلاعات شما در مورد آنچه برای کسب و کار شما لازم است محدود باشد، این محدودیت خودش را در کارنشان خواهد داد.

بنابراین اگر می خواهید کسب و کار شما تغییر کند، ابتدا باید از خودتان شروع کنید و روش کارتان را تغییر دهید. اگر مایل به این تغییرات نباشید، کسب و کار شما نمی تواند نیازهای شما را برآورده سازد.
اولین تغییری که باید اتفاق بیفتد، تغییر در دیدگاه شما نسبت به کار است و آنچه باعث به جریان افتادن آن می شود.
از لحظه ای که شما ارتباط مؤثر بین یک کسب وکار ومالكش را به طور کامل درک کنید، به شما اطمینان می دهم که کسب و کار و زندگی تان شور و نشاط و معنای جدیدی پیدا می کند.
آن وقت است که می فهمید چرا بسیاری از افراد نتوانسته اند از طريق کسب وکارشان نیازهای خود را برآورده سازند و متوجه می شوید چگونه این همه فرصت های طلایی برای کسانی که کسب و کارشان را با بینش درست و ابزار لازم شروع می کنند، پیش می آید.
هزاران بار شاهد آن بوده ام که مردم بدون اینکه کوچک ترین اطلاعی در مورد کسب وکارشان داشته باشند، چگونه آنرا شروع کرده اند.
امیدوارم زمانی که این کتاب را خواندید با چشمانی باز کار خود را آغاز نمایید.

 

چرا باید کتاب افسانه کارافرینی را خواند؟

کتاب افسانه کارآفرینی  راهنمای شما در مسیر کارآفرینی است و به شما کمک می‌کند که درک درستی از شرایط خود و کسب و کارتان داشته باشید.این کتاب در دسته‌بندی کتاب‌های موفقیت در کسب و کار قرار دارد. . تعداد صفحات نسخه‌ی چاپی کتاب 287 صفحه است.

در پایان از شما می‌خواهیم که اگر کتاب افسانه کارآفرینی را خوانده‌اید نظر خودتان در مورد این کتاب و آموزه‌های آن را با ما در قسمت نظرات در میان بگذارید.

شما چه امتیازی می دهید؟

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *