کایزن ،راز موفقیت ژاپنی ها در مدیریت و کسب و کار

خانه » مقالات » کایزن ،راز موفقیت ژاپنی ها در مدیریت و کسب و کار

کایزن یا بهبود مستمر تکنیک موفقیت ژاپنی ها

در مقاله قصد معرفی کایزن یا همان بهبود مستمر را  به‌ عنوان یک تکنیک تاثیرگذار در موفقیت ژاپنی ها را داریم.

ژاپن بعد از جنگ جهانی دوم به‌ سرعت پیشرفت‌های عالی داشت در سطح جهانی به موفقیت‌های بسیاری دست پیدا کرد.

به‌طوری‌که شرکت خودروسازی تویوتا در رقابت با خودروهای آمریکایی پرداخت و در آمریکا هم رکوردهای فروش عالی به‌جای گذاشت.

آن‌قدر اقتصاد ژاپن پیشرفت کرد که تبدیل به یکی از قدرت‌های اقتصادی دنیا شدند،آن‌هم بعد از این که کشورشان تحت حمله‌ی بمب اتمی قرارگرفته بود.

اغلب مدیران شرکت‌های غربی و آمریکایی به دنبال کشف تکنیک پیشرفت ژاپنی ها بودند.

می‌خواستند متوجه شوند که چطور می‌شود در مدت کمی آن‌قدر پیشرفت کرد؟

ژاپنی ها از تکنیکی به نام کایزن استفاده می‌کردند.کایزن یا بهبود مستمر.

کایزن یا بهبود مستمر چیست؟

کایزن در تعریف لغوی به دو کلمه‌ی کوچک تقسیم می‌شود،”کای” به معنای تغییر و “زن” به معنای خوب است.یعنی تغییر خوب.

یکی از بارزترین مثال‌های استفاده از کایزن:

نمی‌شود از کایزن صحبت کرد اما از شرکت تویوتا صحبت نکرد.

تویوتا-کایزن

در شرکت تویوتا کایزن به بهترین شکل پیاده‌سازی شده است،بهبود مستمر فرآیندها باعث پیشرفت این غول صنعت اتومبیل‌سازی شده است.

در شرکت‌های آمریکایی و غربی رسم بر این بود که خط تولید به‌هیچ‌عنوان نباید از کار بیافتد و شرکت‌ها همواره باید مشغول تولید باشند

این روش باعث شده بود اگر خودرویی در قسمتی دارای مشکل باشد تا پایان پروسه‌ی خط تولید آن مشکل پابرجا باشد و این روش سبب می‌شد که خودروهای تولیدی آن‌ها دارای نقص‌های زیادی باشد و هزینه‌ی زیادی را بر شرکت وارد می‌آورد،تا اینجا این‌ها را گفتیم که ببینیم شرکت ژاپنی تویوتا چطور کار می‌کرد.

 در شرکت های ژاپنی اگر در خط تولید کارگری متوجه شود در قسمتی از خودرو ساخته‌شده نقص وجود دارد می‌تواند بدون کسب اجازه از فرد بالادستی خود،خط تولید را متوقف کند و آن ایراد را برطرف کند.

این برطرف کردن ایرادهای کوچک سبب می‌شود که درصد خودروهای دارای نقص بسیار پایین بیاید.

خوب این‌ها به چه درد ما می‌خورد؟

فلسفه‌ای وجود دارد به نام کایزن که می‌توان از آن برای پیشرفت در هر زمینه‌ای از زندگی استفاده کرد.

فواید کایزن(بهبود مستمر):

  1. می‌توان با زحمت کمتر ولی مستمر به دست آوردهای بزرگ رسید
  2.  می‌توان در حین انجام کارها پیشرفت کرد و بهتر شد
  3. اصلاح مداوم به بالا رفتن سرعت و عملکرد ما کمک می‌کند.
  4. چطور از کایزن در زندگی روزمره‌ی خود استفاده کنیم؟
  5.  با یادگیری کایزن می‌توانید به اهداف بزرگ یا کوچک زندگی خود دست پیدا کنید.
  6. شرایط استفاده از کایزن:
  7. ایجاد تغییرات خوب و مستمر

یعنی چه؟

یعنی باید هرروز در روند رسیدن به اهداف خود تغییراتی خوب به وجود بیاورید و آن‌ها را مستمر ادامه دهید. یعنی هرروز کمی بهتر از دیروز شوید.

 

مثال‌هایی از کایزن در زندگی روزانه:

اگر می‌خواهید لاغر شوید، هرروز خود را به شناختن فرآیندها و زمان‌هایی اختصاص دهید که باعث می‌شوند شما بیشتر غذا بخورید،مثلاً وقتی عصبی هستید یا وقتی استرس دارید غذای زیادی می‌خورید.سپس هرروز کاری هرچند کوچک در جهت بهبود این شرایط انجام دهید.

می‌توان دقایقی را به ریلکسیشن پرداخت،کمی پیاده‌روی کرد، آخر هفته‌ها به دل طبیعت زد تا روحیه تازه شود و فشار عصبی کمتر شود یا وقتی عصبانی می‌شویم از سمت یخچال و خوراکی‌ها نرویم و دسترسی به آن‌ها را سخت کنیم.

خلاصه باید هرروز کاری بکنید تا به هدف خود یک‌قدم نزدیک‌تر شوید یا فرآیند را بهبود ببخشید.

یا در مورد دیگر شما  صاحب یک کسب‌وکار هستید مثلاً یک وب‌سایت دارید که از طریق آن به فروش محصولات مشغول هستید و می‌خواهید جزو وب‌سایت‌های فروشگاهی برتر حوزه‌ی خودتان شوید.

ایجاد تغییرهای یک‌باره و با هزینه‌های بالا سخت است و در اغلب اوقات طبق نظر مشاورین توصیه نمی‌شود اما می توانید با استفاده از کایزن به پیشرفت فروشگاه اینترنتی خود کمک کنید.

یعنی چه‌کارهایی انجام دهید؟

  1. هرروز یک کاری انجام دهید تاکمی پیشرفت کنید.
  2. تاکمی در پروسه‌ی کاری‌تان زمان انجام کار را کوتاه کنید
  3. هرروز کمی تلفن‌های خود را زودتر جواب دهید
  4. هرروز کمی بر روی ظاهر سایتتان کارکنید
  5. هرروز به فکر برنامه‌ای باشید تا مشتریان خود را خوشحال کنید
  6. هرروز کمی سرعت سایتتان را بالا ببرید
  7. هرروز در یک سایت آگهی رایگان آگهی کسب‌وکار خودتان را قرار دهید

خلاصه هرروز کاری کنید کمی بهتر شوید و حداقل یک تغییر کوچک ایجاد کنید.

این تغییر کوچک می‌تواند گاهی دستمال کشیدن و گرفتن گردوغبار داخل انباری باشد، هر کاری می‌خواهد باشد اما بالاخره باید در طول روز یک کار مفیدی انجام شود و در انجام این کارهای مفید تفاوت آفرین باید مداومت به خرج داد.

با انجام هرروز یک تغییر مثبت در کار بعد از گذشت یک سال شما حدود 300 تغییر مثبت ایجاد کرده‌اید

و بعد از گذشت 5 سال شما در کسب‌وکار خود حدود 1500 تغییر مثبت ایجاد کرده‌اید که اگر رقیبی بخواهد وارد حوزه‌ی کاری شما شود و با شما رقابت کند برایش ایجاد این تغییرات بسیار دشوار و گاهی ترسناک است.

در این سیستم شما هیچ‌وقت کار بزرگی را انجام نداده‌اید اما کارهای کوچک را مداوم انجام داده‌اید،وقتی سایرین از بیرون شما و کسب‌وکار یا زندگی شخصی‌تان را می‌بینند پیش خود می‌پرسند؟

این‌ها چطور این کارها را انجام می‌دهند؟

درصورتی‌که فقط شما راز کایزن را می‌دانید.یعنی فقط کافی است هدف خودتان را انتخاب کنید و  حتی یک روز را هم از دست ندهید. 

روش کایزن دقیقا مثل روش اثر مرکب کار می کند، یعنی فقط کافی است که تغییرات کوچکی که می توانید را هر روزه اجرا کنید، با همین تغییرات کوچک بعد از گذشت مدتی در کسب و کار خودتان بی رقیب خواهید شد

یا شاید بهتر باشد که بگوییم با توجه به حجم رقابتی که در ایران وجود دارد، شما فقط کافی است کمی بهتر از رقبا باشید، تا جزو انتخاب های اصلی مخاطبان هدفتان باشید.

اگر در ایران زندگی می کنید به خوبی می دانید که در ایران این روزها به قدری اغلب کسب و کارها در زمینه ی خدمات مشتریان با کیفیت بسیار پایین عمل می کنند که کافی است فقط شرکت شما سطح قابل قبولی از خدمات و کیفیت را ارائه دهد، واقعا قابل تصور نیست که این کسب و کار قرار است چه مقدار سود کند.

کسب و کارهایی که کاری را برای دیگران آسان تر می کنند یا گره ای را از کار مردم باز می کنند به شدت قابلیت سوددهی بالایی خواهند داشت، جالب اینجاست که با استفاده از روش کایزن می توان به آسانی به این مراحل نزدیک شد، فقط کافی است هر روز قدم های کوچکی بردارید تا شما را به هدفتان نزدیک تر کند.

نکته ی مهم:

در استفاده از روش کایزن، داشتن پیوستگی و پشت کار بالا بسیار مهم است، یعنی باید هر روز تغییرات کوچک و مثبتی را برای مدت طولانی ایجاد کنید،برای مثال در طول 3 سال هر روز در کسب و کار خود و خدمات خودتان کمی بهتر شوید و پیشرفت کنید. این روش کایزن است

اگر کتاب اثر مرکب را نخوانده اید پیشنهاد می کنم حتما این کتاب را مطالعه کنید و آموزش های آن را مورد بررسی قرار دهید و اجرا کنید و بعد از گذشت چند ماه شما به جادوی روش کایزن و اثر مرکب ایمان خواهید آورد.

نکته ی بسیار جالب در مورد این مطلب این است که این مطلب هم طبق اصول کایزن تکمیل شده و به شکل امروزی درآمده است و تا امروز ۸ بار ادیت شده این مطلب تا به این ترتیب و ساختار نوشته شده است. 

شما در چه زمینه‌هایی از کایزن استفاده می‌کنید؟ یا تصمیم گرفتید که استفاده کنید؟برایمان در قسمت کامنت‌ها بنویسید

4.5/5 - (6 امتیاز)

4 دیدگاه

  1. سلام. من تصمیم داشتم راهی پیدا کنم تا اوضاع نابسامان زندگیمو تغییر بدم و بهترش بکنم. تحقیق کردم و گشتم و گشتم. با نظریات مختلفی آشنا شدم و بکار بستم اما متاسفانه با شرایط حال حاظر من هیچ کدومشون همخوانی نداشت. تا اینکه تو این گشت و گذار با کایزن و کتاب اثر مرکب آشنا شدم. کتاب رو هنوز شروع نکردم که حتما این کار رو بزودی خواهم کرد. اما مدتیه (2 هفته) دارم از کایزن برای بهتر کردن حال روحیم و کنار گذاشتن افکار منفی درونیم استفاده میکنم، واقعا داره جواب مبده. کم کم داره حالم بهتر و بهتر میشه و اثرات افکار منفی درونیم داره روز بروز کمرنگ تر میشه. الان دارم آمادگی پیدا میکنم تا روند تغییرات رو شروع کنم. 2 هفته پیش اصلا باورم نمیشد که بتونم از اون منجلاب بیرون بیام. همش فکر میکردم باید معجزه ای چیزی بشه. اما الان خیییییلی حالم بهتره. ضمنا با کتابهای خانم استر هیکس هم آشنا شدم و الان دارم کتاب راهنمای درون رو میخونم فوقالعادست این کتاب. با آموزه های این کتاب یه ایده کسب و کار عالی به ذهنم رسیده. هرچند خیلی نگرانی و تردید در موردش دارم(بخاطر افکار منفی گذشته که مثل کنه چسبیدن به من ول کن نیستن) اما کایزن رو یاد گرفتم و با کمک اون کم کم تمام موانع رو برمیدارم. خانم استر هیکس در مورد قانون جذب صحبت میکنه و اولین نفری هست که قانون جذب رو بشکل امروزی مطرح کرد. تاکید اصلی ایشون روی احساسات خوبه که پایه و اساس تمام موفقیتهاست و جالبه که ایشون هم تاکید داره که احساسات بد رو نمیشه و نباید یکباره تغییر داد. بلکه باید یه سیستم برای خودمون تعریف کنیم و کم کم بمرور زمان احساساتمون رو از منفی به مثبت تغییر بدیم و این باید یه روند همیشگی برای ما باشه. ایشون میگن هر دفعه یه کار کوچیک انجام بدیم که یه ذره حالمونو بهتر کنه. همین کافیه و شما حتما نتیجه میگیرید. خیلی برام جالب بود که ایشون هم این قضیه رو تاکید میکنه. انگار همه چیز در این دنیا داره با کایزن پیش میره. فصلها کم کم تغییر میکنن. هوا کم کم گرم یا سرد میشه. گیاهان و جانوران کم کم رشد میکنن. هیچی یکباره اتفاق نمی افته. بنظر من خیلی هم خوبه که اینطوریه.
    در کل ازتون ممنونم بابت این مقاله که کمک میکنید دیگران هم بتونن رشد کنن.

    • سلام میثم عزیز وقت شما بخیر باشه
      واقعا با خواندن متنی که نوشتی انرژی گرفتم، این خیلی خوبه که داری خودت رو به سمت پیشرفت هل می دی و در این مسیر قدم برمیداری، خیلی عالیه. در مورد ایده ی کسب و کاری که به ذهنت رسیده هم بهت تبریک می گم و امیدوارم این ایده شروعی باشه برای ورود شما به عرصه ی کارآفرینی

      موفق و پیروز باشید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *